HENKILÖSTÖKUVAUS
Valokuvat ovat tehokas tapa esitellä organisaation henkilökuntaa. Tyylikkäät valokuvat auttavat luomaan positiivisen ja ammattimaisen kuvan yrityksestäsi.
SUUNNITTELU
Ensimmäinen askel henkilöstön valokuvauksessa on suunnittelu. Minkälaista tunnelmaa haluat kuvien heijastavan - vakavaa, rentoa tai jotain siltä väliltä. Tarvitaanko pelkästään kasvokuvat, puolivartalokuvia tai jotakin muuta? Etukäteissuunnittelu on ensiarvoisen tärkeää onnistuneiden kuvien aikaansaamiseksi.
KUVAUSPAIKAT
ULKOKUVAT
Ulkokuvat voivat tarjota luonnollisemman ilmeen ja taustan. Ulkokuvissa säätä ei kuitenkaan voi hallita ja valokuvien tyyli/ valaisu voi vaihdella kuvasta toiseen.
STUDIO YRITYKSEN TILOISSA
Studiokuvat voivat olla huolellisesti valaistu ja hallittu. Kasvokuviin voidaan valita perinteinen valkoinen, musta tai harmaa tausta. Yleensä studiotila rakennetaan asiakkaan yrityksen tiloihin. Kuvaukseen on helppo tulla työpäivän lomassa ja sään vaihtelut eivät vaikuta kuviin.
STUDIO + MILJÖÖ YHDESSÄ
Voimme myös kuvata henkilöstöä siten, että toimiston tms. sisätilat näkyvät kuvissa. Nämä kuvat ovat vähemmän virallisia, kuin selkeätä taustaa vasten otetut valokuvat. Kuvaspaikka valitaan yhteisen suunnitteluprosessin aikana.
VALOKUVAAJAN KOTISTUDIO
Mikäli henkilöstöä on vähemmän tai olet yksinyrittäjä voimme kuvata kotistudiollani Askolassa.
VINKKEJÄ KUVAUSPAIKAN VALINTAAN
Ennen kuvausta valokuvaaja on yhdessä asiakkaan kanssa valinnut sopivan paikan yrityksen tiloista missä kuvaus voidaan suorittaa. Kuvaustilan on hyvä olla rauhallinen ja vähän sivussa uteliailta silmiltä. Kuvausta monesti jännitetään ja on mukavampi jos ei tarvitse olla koko kansan edessä kuvaushetkellä.
Optimitilanteessa kuvaustila on riittävän iso, missä voi mahdollisesti siirtää huonekaluja pois tieltä studion rakentamista varten. Valokuvaajan vinkkelistä korkea kattokorkeus on plussaa. Ei huolta vaikka täydellistä paikkaa ei löytyisi, pystyn toimimaan myös yllättävän ahtaissa tiloissa.
BRÄNDIN HUOMIOIMINEN
Varmista, että tausta ja ympäristö sopivat organisaatiosi ilmeeseen ja brändiin. Voidaanko esim. brändivärejä hyödyntää valokuvissa? Olisiko mustavalkoiset kuvat brändisi näköisiä?
KUVAUSPÄIVÄ
Henkilöstökuvauksissa aikaa käytetään yleensä 5-10 minuuttia/hlö. Mikäli kuvattavia ei ole paljoa aikaa voidaan käyttää enemmän. Tähän ei ole rautalankamallia ja kaikki kuvaukset räätälöidään tarpeidenne mukaan.
VALOKUVAN VALINTA
Kuvausajan puitteissa valokuvattava valitsee itse suosikkikuvansa tietokoneen näytöltä. Valokuvaaja editoi valitun kuvan ja toimittaa sen sovitussa kuvakoossa asiakkaalle.
Toinen vaihtoehto on, että kaikista kuvattavista tehdään yksi iso galleria. Sieltä jokainen voi käydä merkitsemässä oman suosikkinsa kuvauksen jälkeen.
Henkilökuvauksissa yleisin tapa tehdä valinnat on paikan päällä tietokoneen ruudulta. Pienempien yritysten kohdalla yhteinen galleria voi olla toimiva ratkaisu.
KUVAUS KANNATTAA
Henkilöstön valokuvaus voi olla hauska ja luova tapa esitellä organisaatiota ja sen henkilöstöä. Huolellinen suunnittelu, rento ilmapiiri ja tavoitteisiin sopivien kuvien valitseminen auttavat sinua luomaan ammattimaisen ja houkuttelevan kuvan yrityksestäsi.